söndag 29 mars 2009

Konstrundan

Är något som är unikt för Skåne tror jag. Konstrunda! Nu undrar ni säkert vad detta är, jo jag ska förklara.

Massa konstnärer anmäler sig till det här, sen är det kontroller och dom måste ha hållt på en viss tid mm. Så dom väljer ut flera hundra. Konstrundan vi brukar gå på är bara i Nordvästra Skåne. Sen får dom ett numer.

Sen tror jag Alla får hemskickat en karta över området. På kartan är det numer där det finns utstälningar. När man sen kollar under numret får man reda på vad konstnären heter och vad det är för konst det är. Konstnärerna ställer oftast ut i sitt hem, eller i en atelje! Vilket är väldigt mysigt. Så man åker runt till folk och kollar på Konst. Supermysigt är det. Vid den här tiden brukar våren komma och konstrunda kräver sin första picknick.

Så man väljer en riktigt man vill till (Eller en konstnär som man verkligen vill se) Sen kör man bara. Utanför sitt hus så hänger gul röda vimplar och skyltar om vilket numer konstnären har. Så om man kör förbi kör man bara in och tittar. Konstrundan är alltid vid Påsk. Så det här är vad vi gör under Påsken!
Vet inte om ni fattar något alls. Men det är väldigt mysigt. Ni får följa med någon gång så förstår ni! I år är det 10-19 April. Vill verkligen hem och kolla lite. Men jag får se om jag lyckas få lite ledigt. Vill vill vill!

Inga kommentarer: